newsletter rss
HotNews.ro

webRelease: Liceul Teoretic National ofera un program unic de educatie si lanseaza o invitatie publica


PDF Print
A | a
E-mail
de Ager Press | Luni, 8 februarie 2016, 15:35 webReleases | Educatie

Sediul | Foto: webPR.ro

Educatie scolara in sens mai larg inseamna doar pachetul optional oferit prin curriculum national? Sau optiunea largirii pachetelor tematice de comun acord cu familiile si elevii?

Trebuie sa ramana elevii doar beneficiari mai mult sau mai putin voluntari ai unui pachet de servicii servit la comun, pentru ansamblul clasei? Sau sa se transforme scoala intr-un stimulent al unicitatii in colectivitate prin evenimente educationale, stiintifice, culturale si de divertisment prin care copiii sa-si descopere sau dezvolte aptitudinile personale?

Din ce in ce mai mult, preocuparea pentru asemenea subiecte isi face loc si in societatea romaneasca. Academicianul Solomon Marcus a publicat recent un articol care a starnit un interes imens, titrat "Copiii, sub agresiunea unei scoli care le ignora nevoile si drepturile" (Contributors, 26 ian. a.c.).

 

Pe marginea articolului, profesorul universitar si cunoscutul publicist Mircea Vasilescu a apreciat, pe blogul personal, "ca in mintea multor parinti si profesori scopul educatiei se limiteaza la absolvirea bacalaureatului" si ca "o sa pregatim niste adulti cam incuiati, cu o memorie deja obosita, lipsiti de curiozitate intelectuala si intelegere pentru lumea din jur, fara creativitate" (Adevarul, 3 feb. a.c.).

 

Ministerul Educatiei a lansat trei variante de program-cadru pentru reformarea curriculumului invatamantului gimnazial si a constituit un grup de 11 experti pentru coordonarea eforturilor si proiectelor. Un distins istoric, Marius Diaconescu, se si ridica impotriva noilor variante, vazute ca "propuneri radicale, printre care  dispare Istoria, fiind inlocuita cu Educatie pentru societate. In clasicul stil romanesc reformam totul pana se alege praful! (Adevarul, 4 feb. 2016).

 

Dar, lovitura de teatru! Nici n-au inceput bine lucrarile celor 11 experti ministeriali, ca unul din ei declara ca noi, din start, cu totii am cazut de acord de la prima intalnire ca nu este acceptabila nicio varianta de plan-cadru, din cele trei puse in dezbatere (HotNews, 4 feb. 2016).

 

Pe 7 februarie, Biroul Prezidiului Academiei Romane si-a facut cunoscuta pozitia, formuland recomandari pentru responsabilii din minister. In aceeasi zi, televiziunea de stiri Digi 24 a rezervat intervalul de audienta maxima al serii pentru o ampla dezbatere pe aceasta tema, cu participarea unor specialisti de la mai multe universitati din tara.

 

Exista insa si un sector privat in invatamantul romanesc. Ca in alte domenii ale economiei si societatii, dorinta de innoire s-a conturat intai aici. Liceul Teoretic National din Bucuresti a lansat inca de anul trecut o dezbatere interna si publica pentru a gasi raspunsuri la intrebari si framantari din cele descrise mai sus, gazduita inclusiv pe platforma www.educatiepentruviata.ro.

 

Cei mai interesati au fost la inceput parintii elevilor, dar pe parcurs au devenit participanti activi elevii, chiar si cei de la ciclul primar. S-au formulat numeroase subiecte tematice, de o varietate neasteptata. Si, dupa cum era de asteptat, au aparut noi intrebari pe deplin justificate:

 

Cum si mai ales cand se pot aborda teme originale in raport cu practicile actuale? Nu sunt elevii prea aglomerati de pe acum in cele cinci zile petrecute in si pentru scoala? Managementul liceului si corpul profesoral au oferit raspunsuri. Prin curriculumul national exista discipline obligatorii. Acestea pot fi adaptate si completate. Dar exista si curriculum la dispozitia scolii, desi intr-o proportie foarte mica, prin care aceasta poate introduce discipline noi si variate. Si se mai poate apela la activitati extra-curriculare, inclusiv intr-un program after-school bine gandit, in care se pot aborda chiar si domenii propuse de elevi.

 

O noua intrebare: cine sa le sustina? Important era sa fie atrasi specialisti, indeosebi tineri, care sa faca parte din acest proiect, sa faca atragatoare notiunile, sa le exemplifice cu cele mai recente noutati si chiar prin vizite de documentare. Toate acestea puteau face ca drumul de la intentii la fapte sa devina mult mai scurt decat parea.

S-a conturat astfel un concept original in Romania, in care proiecte noi sunt sustinute prin cursuri optionale, se realizeaza interdependenta cu disciplinele obligatorii si se creeaza evenimente tematice. Incepand din septembrie 2015, la clasele primare se face educatie financiara prin care copiii invata alfabetul economic dar si educatie pentru siguranta pe strada, la locul de joaca si in traficul rutier.

 

La gimnaziu tematica devine mult mai variata: de la educatie sanitara si igiena dentara la organizarea mediului construit (arhitectura si urbanism), educatie economica mai avansata (vanzare-cumparare de bunuri, notiuni micro- si macroeconomice), energie, atitudine si stil in vestimentatie, educatie sexuala. Liceenii continua educatia pentru siguranta descoperind cauzele/tentatiile violentei si mijloacele adecvate de combatere, studiaza fabricatia aditiva (uimitoarele imprimante 3D) si in preajma majoratului se familiarizeaza cu regulile societatii, cu drepturile si libertatile omului.

Semestrul al II-lea va veni cu educatie nutritionala si casnica, atelier de amenajari interioare, informatii despre meseriile vechi si noi si farmecul specific al fiecareia, incursiuni tematice in etica si morala in culturile lumii. Daca la gimnaziu se va insista pe cunoasterea bunelor maniere, liceenii vor descoperi cele mai frumoase declaratii de dragoste din cantece, filme si literatura. Tematica este deslusita in cel mai atragator si participativ mod, inclusiv prin vizionarea urmata de dezbateri a unor remarcabile filme documentare, mergand de la istoria  magnificului oras Bizant-Constantinopol-Istanbul la medicina spatiala.

Diversificarea curriculumului a fost posibila datorita unor factori specifici liceului. Managementul si corpul profesoral de elita au cladit un veritabil parteneriat nu numai cu parintii sau bunicii, dar chiar si cu elevii care constituie o sursa activa de idei. Acest parteneriat este garantia continuarii si dezvoltarii proiectului Educatie Pentru Viata, in care de pe acum unii parinti au devenit lectori sau mentori voluntari, in functie de ocupatie si de experienta, pe langa specialistii atrasi din variate domenii. El este facilitat si de cadrul optim al parcursului scolar: clase cu cel mult 15 elevi; cursuri organizate dupa principiul elevii urmeaza profesorul; pentru fiecare elev, zilnic, cate o ora de limba engleza si de sport si intre doua si cinci ore de informatica saptamanal.

 

La sfarsitul programului after-school si de activitati extracurriculare prezentate mai sus, elevii nu mai trebuie sa faca teme acasa si sa mearga la meditatii sau la ore speciale de sporturi individuale, jocuri de echipa sau inot. Baza materiala completa a liceului o permite: sali de clasa si laboratoare utilate modern, sistem informatic accesibil si parintilor care vor sa verifice catalogul, platforma educativa proprie, biblioteca virtuala, supraveghere video, sala de mese si bucatarie supravegheata de medic nutritionist, baza sportiva si acces in camine universitare pentru elevii din provincie.

 

Toate acestea fac din Liceul Teoretic National o scoala de avangarda, in care copilul intra la gradinita si adolescentul pleaca la universitate in tara sau in lume. De pe acum, sute de copii se bucura de conditiile excelente oferite de la gradinita pana la clasa a XII-a. De pe acum, rezultatele obtinute la Evaluarea Nationala si la simularea examenului de bacalaureat sunt mult superioare mediilor din Bucuresti si din taraƒ. Conceperea si derularea parcursului scolar, baza materiala si mai ales programul original Educatie Pentru Viata sunt concretizarea unui concept cristalizat in zeci de ani de experienta valoroasa: Prea putini constientizeaza faptul ca trebuie sa gandim si sa facem pregatirea copiilor si tinerilor pentru o societate care nu va mai semana cu cea in care s-au nascut, nici macar cu cea in care invata!, spune prof.dr. Silvia Moraru, fondatoarea si directoarea Liceului Teoretic National.

Exista, asadar, cel putin o scoala in care cautarile dupa noua paradigma educationala au capatat o materializare. Ea poate fi, desigur, completata si imbunatatita. De aceea, toti cei care sunt cu adevarat interesati de subiect, fie ei parinti, profesori, ziaristi, oameni de cultura, sunt invitati pe platforma www.educatiepentruviata.ro si chiar la scoala de pe strada Buzesti nr. 14-18 din Capitala!

  


2398 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    Programul unic de educatie al Lic.Teoretic Nationa (Miercuri, 17 februarie 2016, 20:08)

    Catala [anonim]

    Personal, la fiecare inceput de an scolar, am sperat ca programa greoaie din invatamant sa fie schimbata, dar deja au trecut 10 ani si n-au reusit din pacate sa schimbe mare lucru. Am un copil in clasa a x-a care a parcurs toti acesti zece ani de scoala cu tone de teme, sute de lectii si de informatii care trebuiau memorate, cu n situatii de comportament subiectiv sau dominator din partea unor profesori si care sincer vorbind nu prea mai are chef de scoala.Citind articolul despre oferta si rezultatele obtinute de cei de la Liceul Teoretic National, sper sincer ca macar acum in 2016, poate si cu spijinul presedintelui tarii, fost profesor, sa se schimbe in sfarsit ceva! Cred ca nu suntem o tara de inculti, care nu stie sa-si educe generatiile viitoare!!! Sta in puterea noastra, sa schimbam atitudinea dominatoare a unor profesori care nu prea mai au placerea sa lucreze cu elevi( indiferent ca sunt de scoala generala sau liceu), sa schimbam atitudinea plina de dispret a unor parinti si a unor odrasle pline de bani - dar cu mari probleme la capitolul bun simt, sa incurajam schimbarea programei scolare deloc adaptata psihologiei generatiei actuale de copii si adolescenti. Daca vrem ca peste ani sa mai fie populata tara noastra, cred cu tarie ca e momentul sa ne ajutam copiii sa se simta bine in Romania, sa fie ajutati sa-si cunoasca istoria, sa invete sa se comporte civilizat si decent, sa fie incurajati sa-si descopere talentele si sa invete cu placere din nou! E CAZUL SA LUAM ATITUDINE ! EDUCATIA ESTE PENTRU VIATA !!!!!!!




WebPR

HotNews.ro
Despre noi:
Parteneri Media:
powered by
developed by