newsletter rss
HotNews.ro

Bogdan Prajisteanu, MEC: Daca mediul politic se trezeste si reformele nu intarzie, speram sa ne incadram intr-o scadere a pietei de publicitate de doar 10% in 2010


PDF Print
A | a
E-mail
de Costin Ionescu | Luni, 30 noiembrie 2009, 11:37 Oameni

Bogdan Prajisteanu, MEC | Foto: Mediaedge:cia
Instabilitatea politica existenta astazi si care are drept rezultat lipsa de reforme economice face ca nici anul 2010 sa nu fie usor predictibil pentru piata de publicitate, ca barometru al economiei, spune Bogdan Prajisteanu, director general al agentiei de media Mediaedge:cia (MEC) Romania. Pentru anul viitor, "noi speram totusi sa ne incadram in minus 10%, in ideea ca se va trezi in cele din urma mediul politic si reformele economice nu vor intarzia sa apara", spune el intr-un scurt interviu acordat HotNews.ro-webPR.ro.

Rep.: Cat de predictibila este in acest moment evolutia pietei de publicitate in 2010, comparativ cu ce se intampla acum un an?
Bogdan Prajisteanu: Astazi avem perspectiva limpede ca am intrat intr-o scadere accentuata, de -30 spre -40%. Insa vreau sa fiu foarte clar, nu e usor predictibil nici anul viitor. Asta pentru ca lipsa de reforme economice ne impinge in continuare catre acelasi scenariu ca cel de anul acesta. Iar amplitudinea scaderii nu o putem banui, pentru ca tine foarte, foarte clar de reforme economice structurale.

Cand vom vedea un semn ca exista stabilitate politica, si acesta deocamdata nu exista, abia atunci o sa putem avea o perspectiva asupra eventualelor reforme economice si asupra anului ca rezultate. Nu cred ca poate cineva sa spuna de acum, cu precizie: da, vom ramane la o scadere de 10% anul viitor. Noi speram totusi sa ne incadram in minus 10%, in ideea ca se va trezi in cele din urma mediul politic si reformele economice nu vor intarzia sa apara.

Rep.: In urma cu un an multe bugete de marketing erau inghetate. Acum se vorbeste despre cheltuieli mai mari de publicitate pe sfarsit de an. Care sunt principalele diferente intre perioada de sfarsit de an 2008 si perioada de sfarsit de an 2009 in abordarea clientilor pe partea de media?
B.P.: Nu cred ca exista o frenezie de a cheltui acum, in trimestrul patru. In niciun caz. Cel putin televiziunea, care are cei mai multi bani astazi, nu e deloc peste nivelul anului trecut. Daca ne uitam la GRP-uri vandute, pe trimestrul 4, nu cred ca sunt in plus cu mai mult de 1-2%. Insa trebuie sa tinem cont ca preturile sunt mult mai mici, probabil cu 25 pana la 40% pe diverse canale de televiziune. Cu alte cuvinte, bugete mai mari nu exista in valoare absoluta.

Insa, daca vrei, din punct de vedere al mindset-ului, acum se investesc bugete anterior planificate, pe cand anul trecut se taiau in fiecare zi bugetele planificate, pentru a conserva pe ultima suta de metri rezultatul de profitabilate al companiei, care astazi a fost cu mult mai mare acuratete planificat, dat fiind contextul general.

Rep.: Se va reflecta cumva aceasta schimbare in prima perioada a anului viitor?
B.P.: Eu zic ca prima parte a anului viitor este deja luata in calcul de investitori, in ideea ca asteptarile lor din punct de vedere al consumului nu sunt mari, iar atunci si investitia va fi planificata in conformitate cu asteptarile de vanzari. Aceasta va produce, probabil, o suferinta in primele sase pana la noua luni pentru industrie, pentru ca atunci va fi o contractare semnificativa a economiei si implicit a industriei noastre de publicitate, care este un barometru al economiei.

Rep.: S-a spus, la discutiile din cadrul Zilelor Biz, ca piata de media in prezent a revenit la nivelul anului 2006. Ce inseamna acest lucru pentru online, care, daca acum e in faza tineretii, cum au spus participantii la conferinta, in 2006 era in faza copilariei?
B.P.: Pentru online in niciun caz nu se aplica aceeasi regula. Online-ul a avut cea mai mica scadere anul acesta, o estimam la 20%. Pe o piata de 19-20 de milioane de euro, ne intoarcem la vreo 15 milioane, nu ne intoarcem cu atati ani in urma. Insa aici e un aspect foarte important pe care trebuie sa-l avem in calcul: asa cum televiziunea a crescut in mixul de comunicare, consumatorul migrand catre televiziune mai mult decat in anii trecuti, in online se petrece exact acelasi fenomen. Cu alte cuvinte, ca market share in mintea consumatorului online-ul va creste, deci cumva se va anula o parte din scadere cu dorinta de a fi acolo.

Rep.: In perioada de incertitudine de la sfarsitul anului trecut au fost facute multe predictii, ca va creste fulminant online-ul, ca multi vor pune accentul pe creativitate si calitate deoarece nu au alta solutie etc. Anul acesta nu s-au prea vazut aceste lucruri. Se vor vedea anul viitor?
B.P.: Nu cred, pentru ca astazi si maine vom cauta acea eficienta pe care nu avem cum sa o dam intr-o parte si goana dupa eficienta va micsora timpul pentru creativitate si pentru lucruri deosebite. Cred ca, in continuare, presiunea pe costuri va fi cel putin la fel de mare ca si anul acesta.

Rep.: Mediaedge:cia ce face pentru a incuraja clientii sa acorde mai multa atentie si propriilor branduri, nu doar obiectivelor comerciale pe termen scurt, in conditiile in care se estimeaza ca sfarsitul anului viitor va aduce primele semne de dezghetare?
B.P.: Noi ca agentie trebuie efectiv sa fim o extensie a departamentului de marketing, ne punem chiar in pantofii clientului, iar daca acolo noi stim ca vanzarile sunt mai mici, nu avem cum sa recomandam, impotriva cursului apei, solutii care sa fie fabricate. Cu alte cuvinte, doar lucrand atent alaturi de client si coroborand foarte atent cu datele de vanzare mixul de comunicare poate sa genereze o solutie de investitie, poate la nivelul anului acesta sau poate la un cost mai mic. Nu exista alta varianta, pentru ca daca nu esti alaturi de client el nu va supravietui.

Rep.: Mediaedge:cia a castigat foarte mult new business in ultima vreme. Anul viitor va veti concentra pe conturile nou castigate sau veti incerca sa atrageti si mai mult?
B.P.: Vom avea o strategie duala. In primul rand vom pune accent pe consolidarea serviciilor pentru clientii existenti. Nu ne-am propus sa castigam si atat - e important sa consolidam clientul in agentie, sa reusim sa-i oferim calitatea pe care el o cauta. De aici si rezultatele noastre de new business - ca el, clientul, a cautat in primul rand calitate si eficienta.

Al doilea punct al strategiei noastre de dezvoltare este sa mergem in continuare cu pasi rapizi catre new business. Si asta pentru ca am reusit sa eficientizam procesele din firma, sa gresim mai putin, astfel incat am reusit sa eliberam din timpul oamenilor cu experienta care participa constant in proiectele de new business. Deci vom urmari ambele directii, dar in ordinea pe care am spus-o. Goana dupa new business e necesara pentru ca trebuie sa compensam intr-un fel sau altul reducerile care, dupa cum se vede iarasi, astazi, cu ochiul liber, vor exista si in anul urmator.

 Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 
  



1907 vizualizari




WebPR

HotNews.ro
Despre noi:
Parteneri Media:
powered by
developed by
Cookie Settings