newsletter rss
HotNews.ro

Octavian Popescu, Initiative: Adevarata valoare a mediului online nu este inca suficient de bine cunoscuta de clientii de publicitate


PDF Print
A | a
E-mail
de Costin Ionescu | Marţi, 20 octombrie 2009, 20:21 Oameni

Octav Popescu | Foto: Lowe
Viitorul extraordinar prezis pentru mediul online va deveni realitate "in primul rand cand gradul de educare al pietei va mai creste", atat la nivelul clientilor, care nu cunosc suficient de bine, inca, adevarata valoare a acestui mediu, cat si la nivelul continutului, spune Octavian Popescu, managing director al agentiei Initiative. Octavian Popescu a discutat cu HotNews.ro-webPR.ro pe marginea lansarii Media Fact Book 2009, prognoza a agentiei Initiative potrivit careia piata romaneasca de publicitate va scadea cu aproape 40% anul acesta.

  • Vezi aici estimarile Initiative privind piata de media din Romania in 2009

Rep.: Ati spus, la lansarea Media Fact Book 2009, ca mediul digital trebuie sa se astepte la un viitor extraordinar. Acelasi lucru s-a tot spus, inclusiv in ultimul an, insa imbunatatirea situatiei pentru mediile digitale, in materie de publicitate, intarzie. Cand si in ce conditii aceste predictii vor deveni realitate?
Octavian Popescu: Cand? In primul rand cand gradul de educare al pietei va mai creste. Acesta mi se pare principalul factor. Adica, in momentul in care judeci mediul online in raport cu celelalte medii, trebuie sa-l judeci la adevarata lui valoare, care inca nu este suficient de bine cunoscuta in primul rand de catre clienti, de majoritatea clientilor.

Anii anteriori, multi dintre ei au introdus mediul online in planurile lor mai mult la propunerea si la argumentarea agentiei. Cat de mult a durat lucrul acesta s-a vazut in 2009: cum s-a racit un pic contextul, cum au inceput sa dispara bani de la online, ei mergand catre TV, mediu care are marele avantaj de a fi un mediu cu care toata lumea e obisnuita, cu criterii de performanta clar definite, intelese, folosite. Este varianta "safe". S-a dovedit ca online-ul nu pare a fi varianta "safe" pentru majoritatea advertiserilor, el fiind folosit astazi in principal de cei care nu-si pot permite sa renunte la comunicarea online fara sa le fie afectate pozitia, vanzarile, contactul cu consumatorul si asa mai departe.

Am auzit, la ziaristi, intrebarea cand va depasi mediul online TV-ul in Romania. Cred ca nu in perioada noastra de activitate. Nu foarte curand, din motivele mentionate. Eu zic ca putem sa ne uitam la un orizont de timp undeva intre 10 si 15 ani, cand online-ul va fi ajuns undeva din urma televiziunea ca mediul numarul doi din punct de vedere al investitiilor publicitare. Dar nu mai devreme de atat.

Exista si o problema la nivel de online romanesc, anume continutul. Sunt destule dispute, am vazut, pe diverse bloguri si forumuri despre legalitatea "imprumutului" - cu ghilimelele de rigoare - de continut de la diverse surse si agregarea lor pe anumite siteuri. Nu vom putea sa ne dezvoltam atat timp cat lucrurile astea exista. Lucrurile trebuie facute clar, trebuie sa avem creatori de continut, vanzatori de continut, difuzori de continut, iar relatia sa fie clara, fara echivoc, astfel incat fiecare sa-si aiba locul sau in lantul acesta de la dezvoltarea produsului pana la vanzarea lui.

Rep.: Cum se explica diferentele foarte mari intre ponderea investitiilor pe Internet in Romania si cea din alte tari din regiune - nu piete mari precum Marea Britanie, ci piete din Europa Centrala si de Est? Cand se vor diminua aceste diferente?
O.P.: Ecartul va incepe sa se diminueze de indata ce piata va reveni pe un trend normal si sustenabil de crestere. De unde diferenta? Din simplul motiv ca ei au multi ani avans fata de noi - noi abia acum recuperam cu mare viteza, dupa ce am ocupat multi ani niste locuri codase. Cand va fi recuperata aceasta diferenta la nivel de penetrare, disponibilitate, accesibilitate a mediului online, vom vedea ce consum de online se va realiza.

Rep.: Cum au influentat scaderile din acest an de pe mediile traditionale - presa scrisa, radio, TV - cota de piata a noilor media, dar si a altor discipline, precum PR-ul, in bugetele de marketing?
O.P.: Cel putin cota de piata a mediului online a crescut. Online-ul fiind canalul media cu cea mai mica scadere, normal, cota lui de piata a crescut. Cota altor discipline, precum PR sau BTL, ma astept sa creasca pentru ca problemele de comunicare devin din ce in ce mai complexe, iar media traditionala nu mai este intotdeauna raspunsul corect si complet la intrebarea: cum ma fac cunoscut?

Rep.: Aveti predictii in acest sens pentru anul viitor?
O.P.: Vorbim de un ecart de cateva luni intre "azi" si anul viitor. Vorbim in primul rand de modul in care advertiserii se raporteaza la situatia curenta. In momentul in care noua realitate devine "business as usual", in acel moment cred ca advertiserii vor avea claritatea si hotarirea sa se aplece asupra fiecarui canal de comunicare si sa-l trateze asa cum considera de cuviinta, bineinteles ajutati de propunerea agentiei, de contextul concurential din piata.

Rep.: Va asteptati ca anul viitor, in urma unui eventual reviriment al pietei, la o noua schimbare a clasamentului categoriilor cu bugete importante de marketing, avand in vedere schimbarile considerabile din ultimul an?
O.P.: Nu intr-un mod previzibil. Ma astept ca bunurile de larg consum sa reinceapa sa investeasca, dar acest lucru depinde de un numar urias de factori, in primul rand de rata somajului, de bugetul disponibil si asa mai departe.

Anul acesta sunt foarte multe categorii de bunuri de larg consum care au scazut in numar de unitati vandute si in valoare, ceea ce inseamna ca lumea cumpara mai putin si se orienteaza spre produse mai ieftine. Iar aceasta redefineste planul de afaceri al advertiserului si atunci clar va trebui sa se orienteze spre acele actiuni de marketing care ii mentin profitabilitatea si il ajuta la stabilizarea si poate la cresterea vanzarilor. E un an dificil si cred ca din punct de vedere al consumului "la raft" nu cred ca am vazut fundul crizei.

Rep.: Cat timp va trece intre momentul cand piata de publicitate va da semne de revenire si momentul cand preturile de media vor incepe sa creasca?
O.P.: Nu va fi neaparat o intarziere, pentru ca cele doua sunt direct relationate. In momentul in care cererea creste peste un anumit nivel, in raport cu oferta, pretul este parametrul care le regleaza pe amandoua. Nu cred ca va exista o intarziere din momentul in care cererea advertiserilor se va exprima in bugete clare, negociate, puse pe masa.

Rep.: Ati spus la lansarea Media Fact Book 2009 ca relevanta este principalul criteriu pentru supravietuirea ziarelor. Pentru clientii Initiative cat de mult conteaza relevanta continutului si cat de mult conteaza ca un ziar sau altul este cel mai citit sau cel mai vandut, multumita inclusiv multor campanii de publicitate, carte si alte inserturi?
O.P.: Cred ca ambele in egala masura, pentru ca nu poti, la un moment dat, sa iei de bune doar niste cifre care indica distributie-vanzari, respectiv audienta, fara sa analizezi si continutul ziarului respectiv, sa-l pui in legatura cu pozitionarea brandului pe care vrei sa-l promovezi. Relevanta si cifrele merg mana in mana si in mod normal relevanta fata de cititor este ceea ce determina si performantele ziarului pe termen mediu si lung.

 Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 
  



1100 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    ad (Marţi, 20 octombrie 2009, 22:32)

    hash [anonim]

    un singur comentariu fac: adblock plus - in online citesc ce-mi place. without ads.




WebPR

HotNews.ro
Despre noi:
Parteneri Media:
powered by
developed by
Cookie Settings