newsletter rss
HotNews.ro

AUDIO Specialisti internationali: Granitele dintre publicitate si relatii publice dispar sub impactul social media


PDF Print
A | a
E-mail
de G.G., C.I. | Miercuri, 6 octombrie 2010, 16:22 Evenimente

Nick Andrews si Peter Debreceny | Foto: PRAward
Mediul online si retelele sociale "dezintegreaza" modul vechi de a face publicitate si relatii publice, iar granitele dintre acestea vor disparea "foarte repede", sustin Peter Debreceny, presedintele US Institute for Public Relations, si Nick Andrews, vicepresedinte Fleishman-Hillard Bruxelles. Pe marginea evenimentului PR Week, desfasurat zilele acestea la Bucuresti, cei doi au vorbit pentru webPR.ro-HotNews.ro despre comunicarea dintre companii si organizatii, pe de o parte, si clienti, pe de alta parte, in "epoca" social media.

Peter Debreceny, presedintele US Institute for Public Relations:



  • In multe companii mari, modul vechi de a face publicitate si relatii publice se dezintegreza complet. Are loc o revolutie si nimeni nu e foarte sigur de cum va arata totul la final, dar multe companii combina acum cele doua functii - publicitate si PR - rezultand ceva nou. In cele din urma, relatia dintre organizatie si clienti se schimba, dintr-una ce functioneaza intr-o singura directie intr-un dialog pe termen lung.
  • Ca organizatie trebuie, acum, sa fii autentic, sa fii deschis si transparent. Trebuie sa eviti sa inseli publicul, deoarece publicul va afla, clientii vor afla si va fi mai rau. In circumstante ideale faci ceea ce trebuie deoarece e lucrul corect, dar e si o tactica buna de afaceri sa faci ceva corect.
  • Despre comunicarea publica a companiilor prin departamente separate si agentii sau direct, prin oameni din management: "Increderea e o chestiune de actualitate - nivelul de incredere al populatiei in guvern si institutii, inclusiv media si relatii publice. Publicul cauta o relatie autentica cu o organizatie. E bine sa ai sfatul profesionist al agentiei sau departamentului la care lucrezi, dar, in cele din urma, oamenii prefera o relatie directa cu managerii organizatiei, cu oamenii reali care lucreaza in companie."


Nick Andrews, vicepresedinte Fleishman-Hillard Bruxelles:



  • Granitele dintre publicitate si relatii publice vor disparea foarte repede. Cred ca publicitatea se zbate acum sa supravietuiasca; sau, cel putin, se muta in online. Publicitatea traditionala e in aceasta situatie, publicitatea TV si in presa scrisa. Iar motivul este ca insasi natura comunicatiei se schimba. Obisnuia sa fie declamatoare, strigai si poate ca oamenii auzeau, poate ca nu. Acum e o conversatie, ca la un cocktail, o suta de mii de conversatii au loc in acelasi timp, ori esti intr-o conversatie, ori nu, insa acestea tot au loc. Advertising-ul nu face asta, advertising-ul tipa, pe cand PR-ul face conversatie, de aceea, dupa parerea mea, banii sunt transferati dinspre advertising spre PR.
  • Prin comparatie cu perioadele trecute, publicul e mult mai educat cand vine vorba de branduri. Asta inseamna ca e mai greu sa ii inseli. In plus, cauta lucruri diferite. Spre exemplu, in special in Europa de Vest, ai (in comunicare) o puternica prezenta umana, deoarece oamenii nu mai cred in vanzarile directe/dure, vor sa fie sedusi, sa fie facuti fericiti de brand si asta se face prin angajarea lor la nivel personal. De aceea mediile sociale sunt atat de importante - ele tin de relatii interumane, iar aceasta e directia in care se indreapta intregul domeniu.
  • Despre comunicarea publica a companiilor prin departamente separate si agentii sau direct, prin oameni din management: "Ai nevoie de amandoua. Cred ca, in general, companiile sunt constiente de necesitatea comunicarii si a relatiei cu publicul si devin mai sofisticate. Si agentiile au devenit mai sofisticate si intregul joc se schimba. Tocmai deoarece acesta se schimba, toata lumea trebuie sa se schimbe, si cred ca e loc pentru amandoua."

Ce au spus diversi participanti in cadrul conferintei organizate cu ocazia PR Week, despre efectele problemelor economice si ale social media asupra comunicarii:
 
Serban Toader, senior partner KPMG Romania
  • Se spune ca internetul a democratizat informatia, acum e oricand posibil ca un email sau un mesaj sa apara in spatiul public. Orice ai spus in interiorul companiei poate sa treaca rapid in mediul extern, orice e spus in afara organizatiei poate fi asculat in interiorul ei. In special in perioada actuala atentia asupra liderilor este maxima.

Carmen Soare, ING Asigurari:
  • In aceasta perioada am redus bugetele de marketing, ceea ce s-a intamplat cu toate bugetele. Dar consider ca eforturile de comunicare in aceasta perioada au fost chiar mai mari decat in perioada anterioara, cerand oamenilor sa arate mai multa creativitate. (...) Am investit in cercetare, sa vedem unde putem sa intalnim mai bine acesti clienti, am redirectionat spre comunicarea directa, spre comunicarea online.

Catalin Dima, chief legal, regulatory & corporate affairs officer Romtelecom
  • Eu nu cred in succesul muncii de PR care nu este bazata pe o stare de fapt, o realitate pozitiva. Poti sa pacalesti un om un timp, dar nu poti sa pacalesti pe toata lumea pe o perioada lunga de timp. (...) Este un fapt ca traim intr-o societate marcata de foarte multa neincredere. Vedem in fiecare zi in jurul nostru oameni care vor sa faca lucruri bune sunt foarte putin crezuti, prima reactie a celor din jur este de neincredere, de critica. Nu este o realitate care nu poate sa fie infranta. Cred in succesul pe termen lung, atat timp cat reusesti sa arati cate putin zi de zi ca faci ce spui. (...)Intotdeauna vor fi greseli, cand anumiti clienti au motive reale sa fie nemultumiti. Dar e o mare diferenta cand o companie incearca sa elimine acele greseli sau doar se preface ca incearca.
  • Cand avem de-a face cu astfel de constrangeri - restrangerea bugetelor de comunicare - e un lucru pozitiv. Ne forteaza sa ne reinventam, sa ne dezvoltam creativitatea, sa gasim solutii cu mai putine resurse. Nu e usor, dar m-as uita la partea plina a paharului. Si la noi s-au redus semnificativ bugetele, e normal cand veniturile companiei scad, sunt fenomene normale in astfel de perioade. Cred ca exista solutii. Un lucru pe care l-am facut mai mult - mai mult accent pe online, un mediu unde nu e nevoie sa aloci resurse la fel de multe ca in mediile traditionale si care creste accelerat. Cei care se plang ca au dificultati, trebuie sa faca un stagiu in mass-media in aceasta perioada - acolo e cu adevarat o provocare si o criza. Pe fondul societatii romanesti, cred ca ne vaicarim prea mult cand exista aceasta criza. Exista dificultati si am tot respectul pentru aceste probleme la nivel individual, dar cred ca auzim prea mult in jurul nostru astfel de tanguiri - nu trecem printr-un razboi, ci printr-o recesiune, dupa recesiuni societatea a dat tot timpul dovada de regenerare.

Nick Andrews:
  • Una dintre marile ironii in lumea social media este ca pe cartile de vizita ale unor manageri scrie "communications manager". Dar ei nu mai pot sa controleze, sa administreze comunicarea. (...) In lumea social media, nu mai functioneaza reteta de pana acum, cand comunicarea organizatiilor ia cateva saptamani si e controlata strict. Discutiile pe o tema legata de o organizatie au loc acum si au loc oricum, fie ca acea organizatie ia sau nu parte la discutie.

Tamara Baleanu, antropolog, absolventa London School of Economics:
  • Ceea ce uitam de obicei e ca vorbind despre net, vorbim despre lucruri foarte diferite, care apar in momentul interactiunii dintre om si platforma. Am cercetat studenti internationali la LSE pe Facebook - erau globalizati, foloseau Facebook intr-un mod particular, sa-si etaleze aceasta identitate globalizate. Pe de alta parte, in PR se vorbeste despre internet in termeni despre nou, democratic, revolutionar. Si acest discurs despre internet serveste scopuri specifice - e o alta versiune a internetului. Si cata relevanta mai are categoria de analiza "noutate"? (Companiile si agentiile trebuie sa vada) in ce masura versiunea internetului despre care discuta este compatibila cu versiunea utilizatorilor pe care ii tintesc.

 Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 
  



1362 vizualizari




WebPR

HotNews.ro
Despre noi:
Parteneri Media:
powered by
developed by