newsletter rss
HotNews.ro

Lipsa legislatiei corespunzatoare domeniului compostarii in Romania are efecte grave asupra mediului inconjurator


PDF Print
A | a
E-mail
de Romanita Oprea | Vineri, 22 septembrie 2017, 16:30 webReleases | Alte Servicii

Valentin FEODOROV - Presedinte ARC - Conferinta Nationala de Namoluri | Foto: webPR.ro

Asociatia Romana a Compostului (ARC) saluta initiativa Ministerului Mediului de a avea aprobat Planul National de Gestionare a Deseurilor pana la data de 15 noiembrie. Totodata, la initiativa ARC, Ministerul Mediului anunta formarea unui grup de lucru public-privat pentru elaborarea unei strategii nationale, a unui plan de gestiune si a unei legislatii a namolurilor.

 

Asociatia Romana a Compostului (ARC) a participat in calitate de co-organizator la seminarul "Namolul de epurare -€“ obligatie de mediu sau oportunitate", eveniment desfasurat in Bucuresti, pe 21 septembrie, organizat de BTL Design si de Ministerul Mediului, si care a reunit reprezentanti ai autoritatilor centrale, ai companiilor de apa-canal, specialisti din diverse domenii de activitate.

 

Punctul de vedere al ARC, transmis participantilor la aceasta conferinta prin interventia dlui prof. Valentin FEODOROV, in calitate de Presedinte al ARC, a scos in evidenta cateva aspecte importante, printre care:


  • Lipsa legislatiei corespunzatoare domeniului compostarii in Romania. In afara de tara noastra, mai sunt doar alte doua tari din Uniunea Europeana (Cipru si Bulgaria) in care se intalneste aceasta situatie.
  • Din 2010 pana acum, cantitatea de namol produsa de statiile de epurare a crescut de peste 5 ori si este in continua crestere, avand in vedere obligatiile Romaniei de a extinde infrastructura de epurare a apelor uzate. In lipsa unei gestionari corecte a namolurilor astfel rezultate, Romania risca declansarea unei proceduri de infringemenet.
  • Suprafetele de teren degradate din tara noastra, dar si la nivel european, sunt in crestere, fapt care duce la scaderea productiei agricole.
  • Utilizarea namolurilor netratate genereaza poluarea cu nitrati si germeni patogeni a panzei freatice si a apelor de suprafata, cu efecte negative pe termen mediu si lung asupra sanatatii populatiei.


▪     Prin comparatie, tendintele europene in domeniu indica:

  • necesitatea tratarii separate a subiectului namolurilor de restul deseurilor biodegradabile, dar ca parte integranta dintr-o legislatie complexa care sa abordeze subiectul deseurilor si pe acela al protectiei mediului ca pe un tot unitar;
  • interzicerea utilizarii namolurilor de la statiile de epurare fara a fi tratate;
  • utilizarea cu prudenta a compostului sau digestatului rezultate din tratarea namolurilor.

 

Avand in vedere situatia nefericita in care se afla Romania privind lipsa legislatiei, ARC a solicitat autoritatilor centrale competente urmatoarele:

 

▪     - Reactualizarea strategiei namolurilor si integrarea acesteia in Planul National de Gestionare a Deseurilor (PNGD)

▪     - Elaborare Planului National de Gestionare a Namolurilor

▪     - Elaborarea legii compostului si a normativelor de calitate

▪     - Infiintarea unui grup de lucru public-privat care sa monitorizeze progresul si sa dezvolte noi actiuni

 

ARC saluta raspunsul pozitiv al d-nei Gratiela Leocadia GAVRILESCU - Viceprim-Ministru, Ministrul Mediului, aceasta lansand catre ARC invitatia de a face parte din grupul de lucru format din ministerul pe care il conduce si celelalte 4 ministere direct interesate de acest subiect: Ministerul Economiei, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Apelor si Padurilor si Ministerul Sanatatii, alaturi de reprezentanti ai Administratiei Nationale Apele Romane si ai Comisiei pentru mediu si echilibru ecologic din cadrul Camerei Deputatilor. Acest grup de lucru va fi direct implicat in a elabora o strategie nationala, un plan de gestiune si o legislatie a namolurilor. Totodata, d-na ministru Gavrilescu a anuntat faptul ca se estimeaza aprobarea Planului National de Gestionare a Deseurilor (PNGD) pana la data de 15 noiembrie a anului curent.

 

Inca de la infiintare, ARC a formulat sugestii de imbunatatire a Ordinului 344/2004 - privind utilizarea namolurilor in agricultura. In forma actuala, acest ordin are prevederi doar in ceea ce priveste limitele maxime acceptate pentru metale grele continute in namolurile ce urmeaza a fi imprastiate pe terenurile agricole. ARC a propus completarea ordinului, in conformitate cu cerintele europene,cu masuri care sa asigure biostabilizarea acestor deseuri inainte de a fi utilizate in agricultura.Sugestiile au fost trimise spre analiza companiilor de apa si autoritatilor competente si includ o serie de evaluari privind:

▪  

▪     - Cadrul legislativ care guverneaza activitatea de compostare

▪     -  Efectele aplicarii namolurilor netratate in agricultura

      - Rezultatele acestor evaluari, impreuna cu propunerile de ordin tehnic si legislativ, vor fi transmise celor interesati pana la sfarsitul anului, pe masura ce vor fi elaborate.

▪      - Un inventar al instalatiilor de compostare la nivel national, inventar din care rezulta ca:

▪     - Romania are capacitati de compostare a deseurilor organice totalizand nu mai putin de 1.433.533t/an, dar care nu vor putea fi folosite din cauza lipsei unei legislatii corespunzatoare.

▪     - Din toata aceasta capacitate de procesare (aproape 1,5 milioane de tone/an - capacitate instalata), in acest moment Romania proceseaza prin compostare numai 124.717 tone/an (adica 8,7% din capacitatea totala instalata).

▪       - 34,6% sunt  instalatii nefinalizate, in constructie.

▪     - Restul de 54,9% sunt instalatii de compostare receptionate, dar care nu functioneaza. Acestea au fost construite cu bani europeni prin POS Mediu 2007-2014 insa nu pot fi utilizate deoarece autoritatile locale nu au finalizat procedurile de achizitii publice pentru alegerea  operatorilor.

▪      Presupunand ca la sfarsitul anului 2017 toate problemele referitoare la punerea in functiune a instalatiilor de compostare existente vor fi rezolvate si Romania va produce capacitatea maxima de compost, acesta nu va putea fi utilizat si nici valorificat in lipsa unui normativ de clasificare a compostului, ca partea din legislatia compostului.

  Totodata ARC atrage atentia asupra faptului ca suntem pe cale sa repetam aceeasi greseala cu privire la realizarea unor capacitati de valorificare a deseurilor bio-dregradabile prin tehnologia de bio-digestare, in lipsa unei legislatii adecvate pentru aceasta tehnologie. Astfel, in PNGD sunt prevazute a fi realizate in urmatoarea perioada 30 de biodigestoare de mare capacitate, dar nu exista legislatie pentru gestionarea reziduurilor generate de aceste echipamente - biodigestatul.

  In plus, exista pericole/riscuri la care se expun fermierii, companiile de apa si autoritatile statului care permit imprastierea namolurilor de la statiile de epurare, netratate, pe terenurile agricole ca „€žfertilizanti”€.


  In absenta unei legislatii si a unor proceduri care sa le protejeze corespunzator, terenurile agricole pot fi contaminate prin imprastierea fara discernamant a namolurilor, iar consecintele pot fi dramatice pe termen mediu si lung.

  Pentru a sustine implementarea in tara noastra a celor mai bune practici de tratare a namolurilor provenite de la statiile de epurare, ARC a realizat impreuna cu primaria si cu operatorul statiei de epurare din Mioveni  o instalatie pilot, pentru transformarea namolului in compost.

  



46 vizualizari




WebPR

HotNews.ro
Despre noi:
Parteneri Media:
powered by
developed by